Saturday, January 31, 2009

antara tarbiyah dan persatuan

isu ini pernah diutarakan oleh seorang ikhwah dari UKM.... tetapi saya sengaja membangkitkan isu yang sama kerana ramai yang keliru antara keutamaan tarbiyah dan persatuan, termasuk diri saya....

meletakkan tarbiyah sebagai keutamaan atau meletakkan persatuan sebagai keutamaan adalah bergantung kepad setiap individu.... ini bergantung kepada setakat mana pemahaman seseorang itu terhadap kepentingan tarbiyah dan berpesatuan.....

bagi saya menjalani proses tarbiyah itu adlah sesuatu keutamaan yang tiada kata duanya.... kerana dengan tarbiyah kita dapat membina diri diatas landasan yang betul. tetapi ada juga mulut-mulut yg mengatakan "ala dgn berpesatuan pun, kite bole bina diri....." memang betul jika berpesatuan boleh membina diri, tapi setakat mana pembinaan diri itu berada diatas jalan dan sumber yg sahih dapat membina diri yg betul-betul mantop.

"kalo berpesatuan tu bole membuahkan amal ke...?" satu soalan yg pernah diutarakan oleh seorang sahabat. jadi soalan ini ditinggalkan untuk diri pembaca sekalian pikirkan dan renungkan . kalo berpesatuan itu dapat melaksanakan tugas dan matlamat manusia diciptakan oleh Allah swt, seperti yg digariskan dalam al-Quran iaitu utk beribadah n menjadi khalifah di atas muka bumi, maka boleh saya katakan berpesatuan tidak akan menjadi halangan kepada kepada tarbiyah. yang boleh menjadikan masalah apabila berpesatuan menjadi halangan kepada tarbiyah untuk berjalan.... maka pikir-pikirkan.......

1 comment:

Anonymous said...

wei...eh silap...
assalamualaikum...
wah bagusla ade blog...nnti aku leh komen...truskan usaha mu...
ni aku fariz classmate mu...